mijn adhd diagnose is geen excuus, het is een verklaring

“Het is geen wonder dat elk pseudomedisch label in dank wordt aanvaard, zodra je leven geen succesverhaal is #adhd #autisme etc.” 

36f0cce6ee22052a1f2841885b9640b7En bedankt. Ik snap niet waar zulk soort uitspraken vandaan komen, ik heb geen idee waarom deze beste man met een beetje dure woorden interessant probeert te doen en een tweet als hierboven op het internet los laat waarin echt he-le-maal niks van begrip te lezen valt. Ik word er doodmoe van hoe iedere bouwvakker, economicus en manager ineens precies weet hoe de vork in de steel zit. Zij hebben namelijk een buurvrouw die een neefje heeft en de hond daarvan heeft een zusje en dat zusje woont in een gezin waarvan het jongste meisje adhd heeft en zij is eigenlijk helemaal niet zo druk want als ze slaapt hoor je haar vrijwel niet!

Het is niet alleen dat ik iets drukker ben of dat ik soms iets vergeet en dat ik daarom adhd heb. Het is niet zo dat ik op zoek ging naar een excuus omdat mijn leven geen succesverhaal zou zijn, of zodat ik voortaan ongestoord door mensen heen zou mogen praten.
Ik zocht hulp omdat mijn functioneren haperde, omdat ik de aanwezige kansen niet kon benutten. Ik viel op en ik viel uit.
Ondanks hulp en begrip van mensen om me heen en ondanks echt heel hard werken, waren er heel normale dagdagelijkse dingen die ik niet onder de knie kon krijgen.

Toen ik naar de GGZ ging, zocht ik geen excuus, ik wilde ook geen aandacht, ik wilde hulp. Ik heb in het begin tegen bijna niemand gezegd dat ik een diagnose als adhd had omdat ik niet wilde dat ik daardoor anders behandeld zou worden of omdat ik niet wilde dat mensen dachten dat ik een excuus zocht, maar even een news flash: adhd had ik toch. Ook zonder dat ik het uitsprak.

Ik ben ervan overtuigd dat vrijwel iedereen op het einde van de dag graag bij de grote groep wil horen, niemand wil er continue buiten vallen. Iedereen wil als persoon zijnde geaccepteerd en gewaardeerd worden gewoon voor wie die is.
Met hard werken kun je heel veel dingen bereiken, maar ook met hard werken krijg je die typische en hardnekkige adhd gedragingen niet uit jezelf. Een beetje druk zijn is niet hetzelfde als het hebben van adhd, adhd is veel meer dan dat.

Ik heb een adhd diagnose gekregen omdat ik adhd heb, net als dat iemand de diagnose slechthorend krijgt omdat die minder goed kan horen of dat iemand de diagnose slechtziend krijgt omdat die minder goed kan zien. Die diagnoses zijn ook niet “pseudomedisch” en worden ook niet gezien als een excuus. Het zijn diagnoses die dingen helpen verklaren en die de juiste zorg mogelijk maken.

26 gedachtes over “mijn adhd diagnose is geen excuus, het is een verklaring

  1. Dat is in elk geval een heel duidelijk verhaal, Martha. Je zou hopen dat de schrijver van die tweet zich nog even achter de oren krabbelt voor hij/zij weer iets op internet slingert.

    Liked by 1 persoon

  2. Heel herkenbaar. En zeer storend. Je hoort jammer genoeg te vaak opmerkingen van betweters. Mensen die het wel even in 1 seconde voor je oplossen.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb obesitas. Daar geldt hetzelfde voor: je moet gewoon minder eten. Dûh, als het zo simpel was.
    Mijn geluk, voor de obesitas was er een operatie en die werkt stukken beter dan de ADHD medicatie. Die laatste helpt maar ik loop toch nog tegen heel veel problemen aan.
    Mensen hebben heel snel een mening maar heel vaak geen idee waar ze het over hebben. Helaas beseffen ze dat zelf niet en houdt het ze niet tegen om hun mening te ventileren. Iets wat mensen met een vlekje nog vaak mee zullen maken.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik word er gewoon moe van dat zoveel mensen iedereen maar smijten met het woord ADHD als iemand ook maar een beetje druk is. Handig zo’n eigen diagnose, hoor. Zouden ze met alles moeten doen. Oh, ik ben dyslectisch (in plaats van lui om moeite te doen om te onthouden hoe het nu echt zit met een ‘dt’ en een ‘t’). Oh, dat is er weer één met boulimia. Oh, die heeft anorexia, kan niet anders. Het zou de kosten van de zorg wel erg verlagen. Misschien moet je jezelf gewoon diagnosticeren met een andere ‘aandoening’. Want dan mag je het blijkbaar wel lekker als excuus gebruiken. Ik gooi tegenwoordig ‘zwanger’ in de strijd. Heb ik ook eens wat 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Heel stiekem gebruik ik m’n diagnose soms wel als excuus… het komt dan best handig uit… ondanks dat ik er m’n best voor doe om inderdaad bij die grote groep te willen horen, lukt me dit gewoonweg niet altijd. ADHD hebben heeft inmiddels voor mij veel meer voordelen dan nadelen. Ineens begrijpt m’n moeder waarom ik die verjaardag vergat of weer eens te laat op kom opdagen … dat ik het soms gebruik als excuusje… tja… het komt me wel goed uit… 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Martha op de barricaden. Dat zouden er méér moeten doen. Wat een power. Groot gelijk meid. Ik ben trots op wie jij bent. Dikke pluim.

    Liked by 1 persoon

  7. Het is meer het probleem dat sommigen deze aandoeningen wel als excuus gebruiken en niet eens een echte diagnose hebben gehad, maar gewoon met die termen gooien om”iets” te hebben..(ja…jammer genoeg bestaan er zo velen ook al lijkt dat niet logisch voor de persoon die echt iets heeft, want die weet hoe het voelt om er mee te moeten leven )
    Het jammere daarvan is dat het afbreuk doet aan de geloofwaardigheid en dat mensen die echt kampen met deze problemen daar de dupe van zijn …en dan krijg je zulke uitspraken..dus voel je niet geviseerd meid ook al is dat niet evident als je zoiets leest ! ❤

    Liked by 1 persoon

  8. ja stacy, dat denk ik ook, hij zou ook graag bij ons clubje willen maar werd waarschijnlijk afgewezen en is dit zijn manier van verwerken.

    Like

  9. Ja echt he Simone, en die mening steken ze ook niet onder stoelen of banken dan denk ik, lieverd als het zo gemakkelijk op te lossen was, zou ik het probleem niet meer hebben.

    Like

  10. ja shivatje, jammer he zulk soort mensen, en je mag best kritisch zijn, ik heb geen problemen met kritische mensen helemaal niet, en dat er soms vragen worden gesteld is allemaal prima, maar zo kort door de bocht als deze tweet, dat vind ik zo jammer

    Liked by 1 persoon

  11. Ik wist helemaal niet dat je obesitas hebt heidi? Fijn wel dat de operatie werkt! En ja precies, medicatie is ook niet DE oplossing. Al die bijwerkingen zijn gewoon een beetje rot. Ik snap ook gewoon niet waar een dergelijke opmerking vandaan komt. Dan denk ik 1. waarom maak je je druk om mensen met adhd en autisme en 2 waarom zou je er een dergelijke tweet over posten?! Wat is er gebeurt dat het je blijkbaar zo erg stoort dat je er zo een lullige tweet op los laat.

    Like

  12. ja daar ben ik het wel ook met je over eens Sheila, iedereen is tegenwoordig psychiater ofzo. Mensen hebben al heel snel een conclusie getrokken, niet eens zozeer over zichzelf, maar ook over anderen. Daar stoor ik me ook wel eens aan. En zwanger zijn is voor nu even een goed excuus, maar dat houd ergens een keer op vermoed ik.

    Liked by 1 persoon

  13. tumtumtummmm is het echt Leo? Ik maak soms wel eens een grapje iets van: ja sorry hoor, kan dr niks aan doen, ik heb adhd maar daarna lach ik heel hard zeg ik heel snel grapjuh. Want het voelt toch niet goed ofzo. Ik zie ook niet helemaal altijd de voordelen in van het hebben van adhd, nu of ik het zou willen missen weet ik ook niet omdat het ook wel bij Martha hoort ofzo, maar het hebben van adhd maakt het er niet altijd gemakkelijker op zeg maar.. XD

    Like

  14. Vragen mag men stellen maar men mag niet gaan vooroordelen of een antwoord zelf gaan beoordelen. Nee je stelt een vraag op zo een moment met een bepaalde interesse.

    Aum Shanthi

    Like

  15. Hoi Martha. Je struint nu een klein poosje
    rond in je nieuwe baan. Je hebt collega’s om je
    heen darren. Je bereidt je voor en werkt je in.
    Thuis loopt alles gewoon door en je vriend
    verdient ook aandacht. Ik vraag me af hoe
    het met je gaat? Belangstelling voor Martha.
    Hartegroet Pluto.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

