Solliciteren met adhd, vertel je erover of toch beter niet? 

cc830032dda2ad68dd08cf5eea96131aNu ik een deel van mijn werk kwijt ben en je leven door je omgeving niet echt als zinvol wordt beschouwt als je de hele dag eendjes voert en paardjes aait, ben ik begonnen met het zoeken naar een nieuwe baan.

Goed bezig Martha, zo mag ik het horen!
Dankjewel.

Tijdens het cake bakken en televisie kijken door stuur mijn sollicitatie brief en CV naar bedrijven toe die er interessant uitzien en dan, als de brief allang verstuurd is, controleer ik hem voor de zekerheid toch nog even op spelfouten en vervloek ik mezelf als ik woorden/zinnen zie staan als: “omdoviduol”, “luek” of “hoop horen u”. Iedere keer denk ik: “bij de volgende brief gebeurd me dit niet” maar ergens lijk ik niet echt te kunnen leren van mijn fouten. Je kan soms maar beter een ezel zijn, die stoot zich tenminste niet twee keer aan dezelfde steen.

Martha waar wil je met deze blog naartoe?
O ja. 

Nu verwacht ik niet dat ik met bovenstaande brieven op gesprek word uitgenodigd aangezien iedere functie specifiek benadrukte dat ze medewerkers zochten met “uitstekende schrijfvaardigheden”haha, maar stel je nu voor dat er dadelijk toch een bedrijf is dat mij uitzoekt en mij uitnodigt voor een gesprek, wat dan?

Hoezo wat dan, dan ga je toch zeker gewoon ernaartoe?!
Ja natuurlijk dat snap ik ook wel maar

Hoe doe je dat als je een stoornis als adhd of autisme of wat dan ook hebt? Moet je dat vertellen in een sollicitatie gesprek of toch beter van niet?

Psycholoog heeft me ooit het advies gegeven om het “gewoon” te vertellen aangezien ik nu niet bepaald undercover-adhd heb en het in een eerste contact sowieso toch wel gelijk op zal vallen, maar eigenlijk vind ik het eerlijk gezegd alles behalve “gewoon” om in een sollicitatie gesprek mee te delen dat ik misschien, toevallig, ergens toch behoorlijk adhd heb.

07f9f61733565f65902b85e1bd9ec159Ja sorry voor mijn onrust maar ja weet je: ik heb adhd.
adhd?
Ja weet je wel beetje drukker af en toe enzo
Heb je daar veel last van?
nee joh, dat valt echt reueueze mee

Is het wel  verstandig om zoiets gelijk in een eerste gesprek te vertellen en stel dat je het verteld, hoe pak je dat dan aan zonder dat zij gelijk afschrikken en liever iemand kiezen zonder stoornis? 

Donderdag 9 maart neem ik deel aan een “sollicitatiegesprek voeren workshop” (ja echt hoor, ik heb die naam niet zelf verzonnen) en ik hoop dat ze me daar verder kunnen helpen, maar voor nu:

Hoe denken jullie erover? Hebben jullie er ervaring mee en hoe zouden jullie dat doen? 

22 gedachtes over “Solliciteren met adhd, vertel je erover of toch beter niet? 

  1. Het aanbrengen van ADHD tijdens het solicitatiegesprek werkt. Maar je brengt het niet zelf aan. Je brengt het aan wanneer men vraagt naar “wat zijn de dingen waar je het moeilijk mee hebt in een werk omgeving?” of zoiets. Je kan dan mooi aangeven dat je ADHD hebt en hoe je daar tot vandaag mee om gaat. Hoe je je eigen (werk)omgeving aanpast. Als men daar goed op reageert, kan je aangeven dat dit ook niet altijd even goed lukt en het dan leuk is als de collegae dat mee ondersteunen.

    Als er geen aanleiding is om het te vertellen, laat het dan nog even weg voor een volgende gesprek. Maar als het ter sprake komt, neemt het dan aan met welf vertrouwen. Ten slotte wil je ook niet in een omgeving terecht komen die daar cultureel niet voor open staat.

    Liked by 1 persoon

  2. Zoals hier boven als er iets over het werk vermeld wordt waar je het misschien moeilijk mee hebt kan je het aangeven en ook het zeggen.
    Anders zou ik het ook laten rusten op een sollicitatiegesprek.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  3. dankjewel voor je reactie Shivatje, lastige keuze om te maken he.. uiteindelijk moet je jezelf toch een beetje verkopen ofzo.. En een appel met een deuk erin is gewoon ligt gewoon net iets minder goed in de markt.

    Like

  4. Dat klopt maar soms kan juist die appel iets meer inbreng geven op de juiste plaats.

    Het is alleen moeilijk van het wel of niet te zeggen. En dan zou ik het gewoon bij een afwachtende houding aannemen.
    De appel met de deuk erin wordt ook gekocht.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  5. Net je blog ontdekt, veel herkenbaarheid en wat n humor hahahaha! Vooral de verkoop advertentie van ADHD 😂, elke keer lees ik wat en denk k ooohjaa

    Liked by 1 persoon

  6. Hoi Martha. Ik lees en trek soms mijn hoofd tussen mijn schouders. Ik verwonder en leer. Ik lach en frons. Het is thuiskomen met herkenning en likkebaarden om je humor. Groetjes Pluto.

    Liked by 1 persoon

  7. Ok, laat ik eens een reactie geven waar je eens wat aan hebt 😊. Ik was ooit intercedent en voerde dus veel sollicitatiegesprek met potentiële werknemers. Ik wilde weten wie ik voor je had en dat die persoon eerlijk was. Je moet tenslotte passen bij het bedrijf, maar het bedrijf ook bij jou. Door je ADHD te benoemen, stel je je ontzettend kwetsbaar op. Alleen je hoeft niet te zeggen; oh ja, ik heb ADHD. Verwerk het zodra je het hebt over je kwaliteiten en daarbij behorend je ontwikkelpunten. Als iemand daar niet naar vraagt, begin je er zelf over. En je ADHD koppel je dan terug aan positieve punten, maar ook dus je ontwikkelpunten (dus niet waar je NIET goed in bent, maar waar je je op wil ontwikkelen hè). En je benoemt verder ook punten die los staan van je ADHD. Het is heel anders als je zegt; “oh ja, ik heb ook nog ADHD.” Vergeleken met: “Doordat ik ADHD heb kan ik me vol overgave op een project stoppen en daardoor bijzaken snel vergeten. Als dat blijkt helpt het als een collega mij erop wijst dat blablabla…” Snap je wat ik bedoel? Hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

    Liked by 1 persoon

  8. dankjewel voor je reactie Sheila, daar heb ik echt heel veel aan! Om je adhd op zo’n manier te brengen vind ik echt ontzettend slim en het klinkt ook super positief! Dat ga ik onthouden en op zo’n zelfde manier toepassen als het nodig is!!!

    Like

  9. Mijn ervaring..vertel het niet. Ik vertelde ooit heel enthousiast op mijn werk dat ik een diagnose had. Dat heb ik geweten..als ik ergens enthousiast over was..kwam door mijn adhd, boos over..adhders kunnen moeilijk hun gevoelens beheersen..ga zo maar door. Ik baalde er echt van dat ik het gezegd had.

    Liked by 1 persoon

  10. Oh echt.. dan wil je mensen toch ook een high five geven met een bureau stoel in het gezicht he! Zo stom als mensen dan zo regeren! als je het niet had gezegd, hadden ze het dan niet alsnog aan je gemerkt? Want dat is een beetje het dilemma waar ik mee zit. Ik en mijn adhd zijn echt een soort team zeg maar… het is niet dat ik dat een beetje in mezelf kan verstoppen zodat ik er alleen zelf heel veel last van heb, maar als ze vervolgens zulke lullige opmerkingen gaan maken ben je het ook snel beu

    Like

Geef een reactie

