ik heb adhd dat is niet erg

Weet je ik doe mijn best. Misschien denk jij dat ik dat niet doe, of dat ik het niet probeer, maar dat is niet zo want ik doe wel mijn best en ik probeer het wel. Iedere dag opnieuw probeer ik het om normaal te zijn en om niet zo op te vallen als ik ergens ben.

Ik probeer het om niet te snel te praten, om mensen aan te kijken, om eerst te denken en dan pas te doen. Ik probeer om niet de hele tijd te bewegen en ik doe mijn best om naar jou te luisteren in plaats van door je heen te praten, maar word niet boos als dat een keer niet lukt want misschien dat sommige dingen voor jou gemakkelijk of vanzelfsprekend zijn, voor mij zijn ze dat niet.

35696dea9372b97c7e0addf8433b496cIk ben de opmerkingen en de blikken van jullie onderhand wel gewend geraakt, maar leuk vind ik dat niet altijd. Ik snap ook wel dat ik soms druk ben en dat ik teveel praat, maar ik doe dat niet expres.

Net als jij ben ik ook maar gewoon geboren zoals ik ben. Ik laat jou zijn zoals jij bent, misschien moet je mij ook proberen te laten zijn zoals ik ben. Gewoon mij met mijn adhd. Probeer de adhd niet uit me te krijgen want dat gaat niet. Ik ben ik en ik heb adhd, hoe hard je ook zucht of hoe veel je ook moppert, mijn adhd gaat daar niet mee weg.
Uiteindelijk denk ik dat je alleen maar gelukkig kunt zijn als je jezelf kan en mag zijn, ik denk dat dat voor jou geldt, maar ik denk dat dat ook voor mij geldt.
Dus wanneer je de volgende keer wil zuchten en iets over mijn onrust wil gaan zeggen, haal dan eerst even adem en denk aan wat ik hierboven heb geschreven. Ik héb adhd, ik bén het niet, ik ben veel meer dan dat.

17 gedachtes over “ik heb adhd dat is niet erg

  1. Je begint met ik ben ik probeer. Dat maakt je al moe om je zo te gaan focussen als het nodig is. Je bent iemand met dat stukje meer en ja dat moeten mensen ook maar proberen te aanvaarden.
    Je hoeft geen oogcontact te maken je hoeft niet geconcentreerd te blijven als dat allemaal niet gaat, ook daar moeten anderen aan denken als ze Martha zien, en andere die ADHD hebben. 🙂

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  2. precies dat is wat ik met deze blog ook wilde zeggen 🙂 het is gewoon echt vermoeiend om je altijd maar aan te moeten passen en uiteindelijk word je er eigenlijk ook echt niet gelukkiger van als je nooit eens gewoon helemaal jezelf kan zijn.

    Liked by 1 persoon

  3. Martha weet je het citaat nog.
    Het is zo vermoeiend voor jou en misschien andere mensen met het probleem om je te blijven verantwoorden. Toch blijf je gewoon jezelf en vind ik persoonlijk dat andere soms ook maar eens een beetje zich moeten aanpassen, zeker als men het weet hoe iemand is.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  4. Wat dapper dat je zo open durft te zijn over dit moeilijke onderwerp. Ik ken ADHD van dichtbij, het zit in de familie en een vroegere vriendin heeft het. Wat ik een groot voordeel vind van tegenwoordig is dat er ontzettend veel over geschreven wordt. Je hoeft als familielid of vriend(in) of in welke context dan ook geen excuus te verzinnen om niet op de hoogte te zijn. Er wordt veel over geschreven en er is ook positieve aandacht voor.

    Of je nu ADHD hebt of niet, je bent gewoon Martha, en jij mag zijn wie je bent met wat je hebt. De mensen moeten maar wat verdraaglijker worden en niet zoveel fronsen en weet ik veel wat nog meer. Het is tegenwoordig beetje gewoon geworden dat als je niet bij de middenmoot hoort je niet meer mee mag doen.

    Bullshit!!!
    Take care x

    Liked by 1 persoon

  5. Well said. Ik heb geen ADHD, ken niemand persoonlijk met ADHD (al werkt mijn man wel met cliënten met o.a. ADHD), maar ik kan me desondanks héél goed voorstellen hoe klote het soms moet zijn om alle kortzichtige reacties maar te horen. Een zucht is soms 100 keer erger. So &%$& irritant vind ik dat! Dus laat staat voor jou.

    Mijn man ging eens met zijn cliënten (jongeren) naar de Efteling als een begeleid dagje erop uit. Hij werkt in de psychiatrie. Bij de jongeren was sprake van ADHD, bordeline, genderproblematiek, autisme en ga zo maar door. Toen kreeg iemand een heel klein ongelukje (kan iedere kip gebeuren) en moest de groep naar de EHBO voor een verbandje. Sommige jongeren vonden die kleine gebeurtenis een nogal heftige gebeurtenis en reageerden daar best heftig op. Harstikke logisch natuurlijk en dat mag ook. Kan mijn man prima hebben, het is tenslotte zijn werk. Maar de medewerker van de Efteling vroeg simpelweg tegen mijn man of het wel zo verstandig was om met deze specifieke jongeren naar de Efteling te gaan en of het niet verstandig was om het park te verlaten. WTF! Ik was gewoon boos toen hij me dat vertelde. Mijn man was ook pissig en zette de medewerker even duidelijk op zijn plaats. Wat voor recht dacht die persoon even dat hij had om in 2 seconden te beoordelen dat deze jongeren niet thuis horen in de Efteling?!

    Aaarrgh… ik heb echt een hekel aan kortzichtige mensen! Maar dat heb je misschien wel door, gezien de vele maatschappelijke onderwerpen waar ik over blog 🙂

    Anyways… heel mooi geschreven!

    Liked by 3 people

  6. Dankjewel voor je lieve reactie Lilly 🙂 Echt heel mooi geschreven!
    Klopt inderdaad dat je precies in de pas moet lopen en als je een beetje langs de pas loopt dan word je daar al op aangewezen. Het is een beetje een maakbare samenleving en alles moet precies goed zijn ofzo. Jammer he.
    En ja inderdaad, gelukkig dat er nu eindelijk steeds meer positieve aandacht is over adhd in de media!

    Liked by 1 persoon

  7. Dankjewel voor je briljante reactie Sheila! Haha!! Ongelofelijk he zulk soort mensen!!! Alsof je met een dergelijke beperking anders maar gewoon beter thuis kunt blijven achter een hoge schutting want ja stel je voor. Dat die even zoiets ook durft te vragen he! Bah bah, leuk ook voor die jongeren om zoiets te horen. Ik heb ook echt al vaker van die kut reacties gehad. 1 man heeft me een keer in een rij bij de NS (in de spits op station Utrecht voor de snelbussen ivm een aanrijding en de intercity trein die dus niet reed) hardhandig bij mijn schouders gegrepen en geroepen dat het NU afgelopen was met dat gewiebel en geklik en of ik wel helemaal normaal was. Niet cool en niet chil en er was ook helemaal niemand die iets zei iedereen keer de andere kant op. En ik kan 100 redenen bedenken om de man goed te praten maar het blijft gewoon echt niet cool.

    Liked by 1 persoon

  8. Wat een krankzinnig verhaal Sheila, dat dat soort dingen worden gezegd vind ik stuitend. Niemand mag een ander beoordelen of conclusies trekken; tenzij je een arts bent, iig niet een medewerker van de Efteling. Schandalig! Top dat je man -bovenop de stress waar hij met de jongeren mee te maken had- ook bog de moeite heeft genomen due persoon op zijn nummer te zetten. Chapeu! Jouw man vind ik een held

    Like

  9. Bytheway Martha; dat meen je toch niet dat er wel 100 redenen kunnen zijn om dat gedrag goed te praten?? Die man had dat echt heel anders kunnen doen. Af en toe vraag ik me af of er nog wel mensen zijn die zich om anderen bekommeren ipv afserveren

    Like

Geef een reactie

