adhd en koken: het roer gaat om!

Omdat vriendje en ik vooral ik, klaar zijn met iedere week dezelfde gerechten eten omdat ik het gewoonweg niet geregeld krijg om steeds nieuw recepten uit te zoeken en geconcentreerd de weekboodschappen te doen gaan we iets nieuws proberen.

Wow Martha even terug:
Je gaat iets nieuws proberen: JIJ gaat iets NIEUWS proberen?

Ja inderdaad, we gaan iets nieuws proberen, we gooien het roer om en gaan nu echt stoppen met de diepvriespizza’s en de maaltijd gerechten van knorr en honig: Het voelt gewoon niet zo gezond en als je na drie dagen nog altijd dorst hebt, kan het ook gewoon niet zo gezond zijn.

Oh op die fiets, dat heb je al eens eerder geprobeerd toch… Dat koken enzo…
Ja maar deze keer is het anders!

9db37eb0a4ab1d806b852c3e5b8df1e3Ik heb er een grondige hekel aan om iedere keer 25 sites af te gaan om de goede, snelle en makkelijke recepten bij elkaar te sprokkelen, om vervolgens, tegen mezelf pratend, met mijn bevlekte en gekreukte lijstje, door de supermarkt te hollen op zoek naar producten waarvan ik het bestaan niet eens wist, om vervolgens in die verdomde rij te gaan staan en om daarna te proberen om zo snel mogelijk die boodschappen in de net gekochte boodschappentas te proppen omdat ik de mijne ALWEER thuis ben vergeten en om dan nog minstens twee keer vloekend terug te gaan omdat ik iets ben vergeten.
Nee maar echt, mijn vrije uurtjes besteed ik liever aan belangrijke dingen. Televisie kijken ofzo. 

Als echte die-hard-adhd’er hou ik van snel, gemakkelijk en afwisselend en dus hebben vriendje en ik een account aangemaakt bij HelloFresh! Je kan zelf kiezen welke van de acht week gerechten je hebben wil en de doos wordt bij je thuis bezorgd op een zelfgekozen dag en tijdstip: Halleluja! Als je niet thuis bent kun je aangeven waar ze met je doos naartoe moeten gaan en klaar is kees: een kind kan de was doen, ik dus ook!

Over twee weken komt onze eerste doos binnen!
Wat over twee weken pas?!?!
Jaaa dat dacht ik ook!! Ik ben meer van het: ik wil het en ik wil het NU! Maar vooruit. 

Ik ben benieuwd!

16 gedachtes over “adhd en koken: het roer gaat om!

  1. Oei! Veel sterkte, hoorde zo veel slechte verhalen over ontbrekende ingredienten, beschimmeld voer en stalk-gedrag als je stopt (google hellofresh stalkers!) dat ik spijt heb dat ik niet nog schuiner-stoer-vlot-door-de-bocht-op-scoot die bezorger afsneed 😡
    Bij mij hielp heel even Sonja Bakker met haar weekmenu’s als leidraad maar zoals zo veel ging me dat ook vervelen 🙈 (zeg ik al likkende aan de voeg-alleen-water-toe-pindasaus uit bakje met een zak hot-cajun-pindas en ei uit de magnetron die bijna lukte met mn plastic magnetron kip om ei te koken…😃) Misschien een idee om vriend-lief toch vaker te laten koken terwijl jij heel veel andere dingen in huis ook al aan het doen bent?😁

    Liked by 1 persoon

  2. Oh oeps, ik hoop dat wij meer geluk hebben met de doos want het klonk echt als de ideale oplossing eigenlijk… Beter dan vriendje laten koken iig omdat hij waarschijnlijk niet verder komt dan de magnetron maaltijden. Ik vraag me echt serieus af hoe mensen dat kunnen, thuis komen van het werk en dan lekker relaxt de supermarkt bezoeken om echt genietend aan het aanrecht te staan bij het maken van 1 of andere paksoi couscous met edelzwijn in truffel-wijnsaus..

    Like

  3. Dus nog twee weken ongezond eten, en dat gaat Martha en vriendje de gezonde toer op. Ik kijk er naar uit je eerste bevindingen en kook kunsten te lezen.
    Eten maken kan zo leuk zijn Martha, en je hoeft daarom nog niet echt een super markt door te hollen om gek te worden aan de kassa en dan hysterisch omdat je allerlei dingen bent vergeten. Soms ligt het gewoon in de ijskast waar je nog een heel goed eenpansgerecht mee maken kan.
    Maar ik wacht de veertien dagen af en je eerste doos om te koken 🙂

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  4. Wij hebben ervaring met een aantal dozen, heerlijk, mooie producten, geen winkel stress, alles afgepast, prima recepten die goed omschreven zijn, overzichtelijk, gezond ….. Maar het koken was voor mij een regelrechte stress. Heb je geen koopstress, maar kookstress….. Zeker op een doordeweekse (werk) dag, met een vol hoofd, lage suikerspiegel en hongerige pubers om me heen, die ook nog wat op de agenda hebben die avond. Dan zijn al die frisse, verantwoorde, gezonde producten een stuk minder verantwoord geworden ….. voor mijn humeur.

    Ik hoop dat het je lukt de rust te bewaren, misschien wat hulp in de keuken te regelen en te genieten van het heerlijke en gezonde eten!

    Liked by 1 persoon

  5. Haha Shivatje!! In onze ijskast ligt niet zo veel waar je een eenpansgerecht van kan maken 😛 Maar ik ben inderdaad wel heel erg benieuwd naar de doos van hellofresh en hopelijk krijg ik dan weer plezier in koken en vooral ook het avondeten terug.

    Liked by 1 persoon

  6. Fijn om te horen dat je soort van positieve ervaring hebt met zulke dozen Ilja!! Het koken is inderdaad ook wel een dingetje waar ik me zorgen over maak omdat als ik uit mijn werk kom en honger heb ik ook niet zo op mijn best ben. We hebben nu in ieder geval vakantie dus de eerste doos kan ik op het gemakje uitproberen. Hoe doe je dat nu dan? Toch weer iedere week nieuwe gerechten uitzoeken en vervolgens door de supermarkt struinen??

    Like

  7. HIHI je hebt niet veel nodige om zoiets klaar te maken.
    En je weet koken is het zelfde als liefde je doet het met je hart en je serveert het met gevoel om ervan te genieten 😉

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  8. Hey Martha,
    Je probleem is me ook bekend. Al moet ik zeggen dat ik er sinds een aantal jaren een goede oplossing voor heb gevonden. Voor het winkelen: los van prijzen e kortingen e wie nu de goedkoopste is kies ik bij het opstellen van mijn lijst de supermarkt waar ik mijn inkopen zal doen. Tip: zet je neer en voorzie voldoende tijd. Het duurt soms een half uur tot drie kwartier (mss vast moment in de week)
    Dan overloop ik mijn eigen ‘stock’ voor de weekelijkse benodigdheden kast voor kast + bakamer, wc, koelkast en niet te vergeten de kast onder de spoelbak 🙂 . Omdat ik weet in welke winkel ik ga winkelen kan ik me de indeling van de winkel voor de geest halen en mijn lijst zo opstellen dat ik de producten in die volgorde uit de rekken kan nemen.
    Ook heb ik een basis lijstje in me hoofd. Bv: brood melk room eieren aardappelen en groenten. Dan alleen nog vlees of vis kiezen is nietmeer zo moeilijk.
    Tip 2: neem tijd om te winkelen. Ik kan makkelijk een uur tot anderhalf uur in de supermarkt rondlopen om inkopen te doen. => plan dit bv na het werk. Dan zijn alle supermarkten nog open. Er zijn er legio die tot 19u of 20 u open zijn op vrijdag zelfs tot 21u. Tijd genoeg. Als je eerst naar huis gaat is het al snel te laat om rustig te winkelen. In de colruyt bv kan je een kopje koffie nemen en liggen er her en der dingen om te proeven. Goed om tot rust te komen en dat knagertje in je maar even te doen zwijgen 🙂
    Tip 3 rustig winkelen: het heeft geen zin om door de winkel te hossen als een bezetene. Je jaagt jezelf op en dan sta je daar aan de kassa te wachten. Ga er van uit dat je toch moet wachten en het dus geen zin heeft snel snel te gaan. Tegen dat je aan de kassa bent ben je rustig, je maakt je geen zorgen want je lijst is afgewerkt, het is nog niet zo laat en vermits je dit gepland hebt wacht er niet onmiddelijk een nieuwe afspraak waar je moet zijn. Wees zen.
    Tip 4: wees voorbereid: in de koffer van mijn auto zit een curverbak waarin 5 of 6 winkeltassen zitten. Vaak vergeet ik ze uit te halen bij het starten maar ik weet dat ze er liggen. Thuis leg is alles weg en de zakken gaan opnieuw in de wagen. Opnieuw minder stress!
    Tip 5: wat etën we vanavond? Zelf ben ik best creatief in de keuken en beschik ik over een grote diepvriezer formaat colruyt ;-). Dus daarin zitten voldoende dingen waar ik mee weg kan als het eens even niet lukt. Maar als je dat niet bent of hebt dan kan je samen met vriend-lief een week menuutje opstellen. Je kan altijd marge laten voor creativiteit nnatuurlijk. Plan drie of vier dingen en laat de rest aan toeval over. => lees basislijstje. Vele supermarkten hebben kookboeken (ook producten waar recepten op de verpakking staan) kijk daar eens op/in je hebt toch tijd genoeg.
    Tip 6: koken: wees voorbereid: voor ik begin stal ik alles zo’n beetje uit (vroeger vergat ik wel een aardappelen of groenten of saus omdat zo bezig was er voor te zorgen dat ik men vlees goed deed.) Zelf de pot met water voor de aardappelen. Die gaat op het vuur als ik begin te schellen. Zo is het water al een stuk warmer en hoeven de patatjes niet zolang op te staan. Ook de kruiden die ik nodig heb. En dan ga ik systematisch tewerk om alles op het zelfde moment klaar te krijgen want dat dierf ook al wel eens fout lopen. => al doende leert men.
    Bij het winkelen heb ik zelfs een budget en tel ik prijzen zodat ik weet wat ik zal moeten betalen aan de kassa. Vroeger gebeurde het dat ik plots 150 of 200 euro moest betalen voor een dikke week eten. Nu betaal ik gemiddeld 80 euro voor eten voor een week voor twee volwassenen en 4 kinderen drank inbegrepen. Die pakketten zijn vaak duur en niet altijd volledig en dan sta je daar. Mijn vriendin gaat nu bijna nooit meer winkelen 🙂 !

    Als je nog vragen hebt shoot! Na 37jaar add heb ik al wel wat manieren bedacht om te geraken waar ik wil op mijn manier. Dat is mss nog een tip. Probeer je doel niet te bereiken zoals andere ‘gewone’ mensen je al van kins af proberen te leren. Maar gebruik de sterke kanten van je adhd om via jou denkproces tot resultaten te komen!
    Gr steph

    Liked by 1 persoon

  9. Jeetje ongelofelijk Steph hoe je dat voor jezelf hebt kunnen organiseren!!! Ben bang dat zen en rustig door de supermarkt heenlopen nu nog niet helemaal een haalbaar doel is, maar meerdere tassen achter in de kofferbak leggen en van te voren alles op een lijstje schrijven wat je nodig hebt, goede planning maken en van te voren visualiseren waar je alles moet pakken en alles voor het koken goed voorbereiden ipv gewoon beginnen (haha) vind ik wel heel erg bruikbare tips!!! Die zijn lekker basaal en gemakkelijk toe te passen!

    Like

  10. Dat is ook een mooi oplossing trouwens Mochten we over hello fresh niet tevreden zijn om wat voor reden dan ook, dan kunnen we dat ook nog altijd overwegen om ze thuis te laten bezorgen want inderdaad die rij bij de kassa en meestal sta je dan ook gewoon net in de rij die gewoon maar niet op wil schieten of waar weer van alles mee aan de hand is.

    Like

  11. He Anne, wat leuk, dankjewel! Ja wij doen het nu al een aantal maanden met Hello Fresh en eigenlijk zijn we daar echt super tevreden over, heb toen wel ook op de site van Marly Spoon gekeken, heb jij die??

    Like

Geef een reactie

