Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, wat zegt dat over de ezel en wat zegt dat over mij?

Martha je bent drukker dan anders, hoe komt dat?
Martha je bent toch niet weer gestopt he?
Martha dit werkt zo toch ook voor jezelf niet?

Ik hoopte echt dat het zou werken, weet je wel met die vis, die bodyscans, eerder naar bed gaan en dat soort dingen. Ik hoopte echt dat het zou lukken, dat ik gewoon, gewoon zou kunnen zijn. Geen 4 letterwoord meer op mijn voorhoofd zou hoeven hebben staan. Gewoon alleen Martha zonder verdere poespas. Niet mensen die gelijk zeggen: boh jij moet wel adhd hebben of mensen die zeggen dat ik mijn pilletje moet nemen.

Update: Ook na het eten van vis, het doen van eindeloze ademhalingsoefeningen en meer dan vijf keer in de week sporten heb ik adhd.

54e95f9be21d17a64ba2a0dcb78be40bHet enige verschil dat ik van mijn nieuwe levensstijl merkte was dat ik ontzettend misselijk werd van die zalm, dat eerder naar bed gaan er niet voor zorgde dat ik ook echt meer sliep en dat opnieuw stoppen met medicatie gewoon een dom idee was.

Het hebben van adhd is niet het probleem. Onze prestatiemaatschappij is het probleem en ik hoop dat wanneer ik kinderen krijg, ik hun kan meegeven dat ze de wereld een beetje mooier maken gewoon door te zijn wie ze zijn. Probeer niet met goedbedoelde adviezen de adhd uit iemand te krijgen want het hebben van adhd is niet je eigen schuld en ook met hard werken gaat het niet over. Trust me, I’ve tried.

Ik ga nu iets nieuws proberen. Ik ga mezelf accepteren voor wie en wat ik ben: gewoon goed genoeg.

 

 

20 gedachtes over “Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, wat zegt dat over de ezel en wat zegt dat over mij?

  1. Lieve Martha,

    Ik ben een ADHD-mama van 40 jaar mét ADHD-partner en ADHD-kindjes. Een klein jaar geleden kreeg ik de “stempel” ADHD. Alle puzzelstukjes vielen in elkaar. Nu op mijn veertigste heb ik mezelf eindelijk kunnen accepteren. Wat een bevrijding! Ik wens jou dezelfde bevrijding. Het maakt het leven een stuk makkelijker, want geef toe…leven met ADHD kan al zwaar genoeg zijn!

    Ga vooral door met je blog! Heerlijk die herkenning!

    Groetjes van mama Liekse

    Liked by 1 persoon

  2. Dankjewel liekse voor je lieve reactie en mooie compliment! En je hebt gelijk, leven met adhd kan soms al zwaar genoeg zijn ja haha 😛

    Like

  3. Jaaaah… you go girl. Weet je, het is zo’n zonde van je tijd om druk bezig te zijn met jezelf bewijzen naar anderen. Ik laat me nooit verleiden. Ik denk altijd maar, ik weet hoe het zit en ik ben het belangrijkste. Dus zolang ik het mezelf heb bewezen dat ik kan, volstaat dat al voor de rest van de wereld. En daar mag je het lekker mee doen. Scheelt veel energie, joh. Jezelf maar één keer te bewijzen (naar jezelf), dan 100 keer op een dag naar anderen 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. He Martha,

    Leuk om weer een blog van je te lezen. Ik ben benieuwd hoe het met je gaat?

    Het blijft een zoektocht om te kijken wat bij jouw past en niet past. De kenmerken van ADHD zullen nooit weggaan, maar kun je zelf eventueel wel proberen te verzachten. Ik ben nu ook weer aan het proberen met magnesiumdruppels. En heb DBC wietolie gekocht en ben ik mee gestart vandaag. Ook ik ervaar iedere dag een gevoel van een te snel brein, overprikkeling, onrust in hoofd en lijf. Maar gaande weg heb ik uitgeprobeerd wat bij mij past en niet past. Het is een heel proces. Voor mij werkt hardlopen, veel vette vis eten, schilderen, veel buiten zijn en mensen verder op weg helpen met de zelfde symptomen. Maar dat wil niet zeggen dat dit bij anderen ook zo werkt….dat is het bijzondere dat ieder mens authentiek is.

    Het aller belangrijkste Martha en dat zie je en schrijf je goed is “zelfacceptatie”! Laat andere mensen niet bepalen hoe je moet zijn. Zie wat je kwaliteiten zijn en focus je op het gevoel wat paardrijden met je doet, hoe je andere mensen helpt en hoe creatief je bent. En hoe goed je je ei kwijt kan door bloggen te schrijven.

    Ik snap jou en doe het gevoel ook niet af……maar 1 tip omarm jezelf……

    Fijne avond lieve Martha,

    x Michelle Storimans Beeldend therapeut, sport/bewegingscoach & coach AD(H)D en HSP 06-24592533 http://www.storimanstherapie.nl

    Liked by 1 persoon

  5. Lieve Martha, dit jaar word ik 50, en ook al 50 jaar in het bezit van adhd 😉 en er zijn dingen die het lichter maken, maar verdwijnen doet het niet. Ik lees ook al lang niet meer van die onzin verhalen over dat adhd niet bestaat of dat het een uitvinding is van de voedingsindustrie, noem allemaal maar op. In de maatschappij van vandaag is het echt hard bikkelen met adhd hoor, dus diep ademhalen en neem die medicijnen!

    Liked by 2 people

  6. Hallo Michelle, dankjewel voor je lieve reactie, wat leuk! Het is waar wat je zegt, voor iedereen werkt iets anders en het is zoeken naar datgene dat voor jezelf het beste werkt. Ik heb heel veel respect voor hoe jij het doet, steeds op zoek naar datgene dat voor jou werkt en (nieuwe) manieren vinden waarop je het zonder medicatie geregeld kan krijgen. Voor nu laat ik het bij mij even voor wat het is. Ik heb er gewoon even geen zin in om te zoeken naar dat wat het beste werkt. Met medicatie werkt het, werk ik en voor nu vind ik dat goed genoeg.

    Like

  7. Dankjewel voor je lieve reactie Shivatje, precies jij snapt het, jezelf zijn en blijven en niet altijd maar in gevecht zijn met jezelf veranderen en verbeteren want halleluja wat is dat vermoeiend en als je als adhd’er zonder energie komt te zitten nou dan weet je dat je toch gewoon niet echt helemaal goed bezig bent XD

    Liked by 1 persoon

  8. Jezelf ‘goed genoeg’ vinden lijkt me een heel goed idee. En ik kan me voorstellen dat de invloed van de prestatiemaatschappij dat niet makkelijker maakt.
    Ik denk dat je op heel veel manieren kunt kijken naar die vier letters: ADHD.
    Is het een label dat anderen op jou plakken?
    Is het een probleem in de hersenen dat alleen op medicijnen reageert?
    Is het een complexe wisselwerking tussen jou en je omgeving, die je op sommige momenten kunt bijsturen en op andere momenten niet?
    Welke dingen werken voor jou?
    Welke dingen werken (op dit moment) niet?
    Uit eigen ervaring zou ik zeggen dat het een goed uitgangspunt is om jezelf te accepteren, met het hele alfabet dat daarbij hoort.

    Liked by 1 persoon

  9. Haha Kaya, ik denk dat ik bij de a van accepteren begin, de rest van het alfabet komt later, nu nog even niet, eerst bijtanken en genieten van mijn vakantie 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. Martha nooit met jezelf in gevecht gaan. Dan ga je nog dieper en zal het zeker voor jou en je naaste niet gezellig zijn. Nee gewoon het nodige aanvaarden en genieten van jezelf en met anderen.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  11. Oh wat een herkenning. Wat fijn om je blogs te lezen. Mijn man heeft adhd en is gestopt met medicijnen zo van de 1 op de andere dag. Nu al 3 weken! Wat heeft hij het zwaar…. adhd word in deze maatschappij zwaar onderschat door de “buitenwereld ” . Dank je wel voor je openheid.

    Liked by 1 persoon

  12. Dankjewel voor je lieve reactie! Hoe doet hij dat nu dan? Heeft hij wel iets alternatiefs?? Ik heb daar altijd wel veel respect voor, zoals bij je man bijvoorbeeld, ook het doorzettingsvermogen dan enzo 🙂

    Like

  13. Hoe doe je dat, Martha? Jezelf goed genoeg vinden? Ik weet sinds een klein jaar dat ik ADD heb, maar loop constant met mn kop tegen dezelfde muur. Je hebt een mooie blog. Ik vind het knap van je als ik lees wat een inzicht je hebt, dat je zo goed weet te omschrijven hoe het in jouw hoofd werkt.

    Liked by 1 persoon

  14. Dankjewel Gina voor je reactie en je compliment! 🙂 Ik weet niet helemaal hoe ik dat doe. Het is niet vanzelf gegaan en ook zeker niet zonder slag of stoot en ik heb nog vaak genoeg baal dagen ertussen zitten, maar ik denk dat het uiteindelijk om balans draait ofzo. Ik probeer mijn leven zo in te vullen en in te richten dat mijn adhd er ook in past.

    Like

Geef een reactie

