ironie, je moet ervan houden

cab4674e5cdba83e6602b08db5a5be62Stel je voor dat je een springpony bent maar dat je niet mee mag doen met de andere springpony’s omdat ze vinden dat je te hoog springt. Stel je voor dat je een hardloper bent, maar niet mee mag rennen met de rest van de hardlopers omdat ze vinden dat je te snel rent. Stel je voor dat je adhd hebt maar niet mee mag doen aan de adhd groepstraining omdat ze vinden dat je te druk bent. Voel de ironie, wauw.
Hoe vervelend moet het voor de springpony zijn, hoe rot moet het voor de hardloper zijn en hoe frustrerend moet het voor degene met adhd zijn.

Martha, doe normaal, alsof dat gezegd wordt.
Ja, echt wel.

“Martha ik moet je heel eerlijk zeggen dat wanneer je deelneemt aan onze groepstraining je wel medicatie zal moeten slikken. Zonder medicatie ben je gewoon te druk, te onrustig”. Psycholoog2 bloosde of lachte er niet bij. Hij zei het me gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld was en alsof het vanzelfsprekend was dat het zo was.

Ik vond het duidelijk minder vanzelfsprekend als hem.

HET IS EEN ADHD TRAINING!!!!! Riep ik  vol ongeloof naar hem uit, ik maakte hierbij verschillende grote ondersteunende gebaren om mijn woorden nog wat extra kracht te geven. EEN ADHD TRAINING!!! HOE KAN IK TE DRUK ZIJN VOOR EEN ADHD TRAINING!??!?! IK KRIJG OVERAL TE HOREN DAT IK ERG DRUK OF TE DRUK BEN EN DAT VIND IK OKE, IK BEGRIJP DAT BEST, MAAR TE DRUK ZIJN VOOR EEN ADHD TRAINING?!?!?! JE MAAKT EEN GRAPJE!!!! Ik sloot af met een zeer verontwaardigde en boze blik waarbij ik mijn mond ook een stukje open hield zodat mijn ongeloof nog sterker in mijn mimiek terug te zien was.
Ik keek hem verbaasd aan, was even stil, knipperde 3 keer met mijn ogen en gaf mezelf even een momentje om na te denken over mijn woorden. Daarna vroeg ik zeer beheerst met gecontroleerde stem wat dan het idee achter de adhd training was.

Hij leek even uit het veld gelagen te zijn door deze woorden en verklaarde vervolgens zijn nader wat grotendeels langs me af is gegaan.
Het kwam erop neer dat niet iedereen tegen mijn drukte zou kunnen.

Mij wordt niet gevraagd of ik tegen hun rust kan, mij wordt niet gevraagd of ik tegen hun stilte kan, mij wordt enkel meegedeeld dat mijn drukte toch wel een probleem kan zijn in een (nota bene) adhd groep.

Wauw, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dat moge duidelijk zijn.

 

14 gedachtes over “ironie, je moet ervan houden

  1. Martha het is een groepstraining en dan krijg je die woorden naar je toe. Hoe kan je dan leren van elkaar. En iemand verplichten om de medicatie te nemen mmm raar allemaal.

    Leef je leven en wees maar eens druk op een moment zal je ook de rust vinden.

    Aum Shanthi

    Geliked door 1 persoon

  2. je bent zo lief jij 🙂 maar eigenlijk heb ik een hele leuke psycholoog dus nu voel ik me een beetje schuldig, maar raar is het allemaal wel he.. vraag me ook echt af wat voor een mensen er dan deelnemen aan een adhd training als ze niet tegen de drukte kunnen.

    Geliked door 1 persoon

  3. Dankjewel voor je lieve reactie.
    Ergens snap ik psycholoog stiekem wel een beetje hoewel ik het tegelijkertijd ook stom vind.. Psycholoog zegt dat wanneer ik zo onrustig etc. ben ik ook niet de rust en concentratie op kan brengen om te luisteren naar dat wat er gezegd word in de groep en ik dan ook niet de dingen in me op kan nemen en daar zit wel een kern van waarheid in. Psycholoog is gelukkig ook zeker geen voorstander van een leven lang medicijn gebruik, maar hij zegt wel dat medicatie kan helpen om nieuwe vaardigheden aan te leren. Maar te druk zijn voor een adhd-groep, dat is gewoon echt te frustrerend voor woorden. Het maakt me wel nog nieuwsgieriger naar hoe de andere mensen van de adhd-groep zijn. 😛

    Geliked door 1 persoon

  4. Martha helemaal mee eens maar het is een training in groep en dan kan men het aanleren om ook een time out in te lassen zodat je de rust ook geeft aan andere.
    Als je onrustig bent heeft dat een oorzaak en kan men juist in groep eraan werken misschien, of natuurlijk eerst je enkele malen alleen nemen om het je aan te leren met de triggers om te gaan.
    Dat klopt medicatie kan helpen maar er zijn nog heel wat dingen die kunnen helpen om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen.

    Dat vond ik erg te lezen te druk zijn, in een training voor adhd. Daar stel ik me dan wel een vraag bij. Zijn die andere mensen dan allemaal lammetjes?

    Laat het ons weten hoe ze zijn he. 😉

    Aum Shanthi

    Geliked door 2 people

  5. ja klopt, ik ben het met je eens. De training zal rond het voorjaar pas zijn dus ik moet nog heel even wachten, maar wanneer het zover is zal het zeker terug komen op mijn blog

    Geliked door 1 persoon

  6. Ik snap hem in theorie ook wel hoor. Dat je dan misschien de informatie toch niet tot je kan nemen, en blabla. Maar het klinkt gewoon zo stom. Alsof ze tegen een alcoholist gaan zeggen ‘Jij drinkt TE veel om lid te worden van de AA.’

    Ik heb zelf wel eens gemerkt dat therapeuten (en andere proffesionals in het geestelijke gezondheidsvak) mensen die ze TE moeilijk vinden graag doorschuiven naar wat anders, of gewoon wegschuiven. Ik zou zeggen, laat ze de uitdaging aangaan. De oplossing die ze nu kiezen is te makkelijk. De enige die er baat bij heeft zijn hun. Jij hebt hulp nodig, zij bieden hulp, nou helpen dan motherfluffers!

    Geliked door 2 people

  7. ja bizar toch. Ik ben echt benieuwd naar de groep en in welke mate zij last hebben van hun ad(h)d maar of ik dat allemaal echt te zien ga krijgen weet ik niet. Met medicatie is men toch anders.

    Geliked door 2 people

  8. Haha BAM JONGE! PRECIES!!! Ik wilde sowieso deelnemen aan de training omdat ik mezelf met andere adhd;ers wilde vergelijken maar als iedereen met hyperactiviteit in de training medicatie gebruikt houd de vergelijking in de training ook snel op.

    Like

Plaats een reactie