adhd en angst

Ik ben overgestapt naar een andere zorgverlener. Mocht het me daar ook niet bevallen dan geef ik mijn diagnose terug aan daar waar die vandaan komt, koop ik een pony, misschien wel 2, en stop ik met de ggz, gewoon Martha zijn is ook goed genoeg…
Voor nu geef ik mijn nieuwe zorgverlener een goede kans want ja natuurlijk wil iedereen zichzelf onderscheiden van de rest, maar ook weer niet teveel hé, aan dat stukje teveel wil ik graag werken.
Bij de telefonische aanmelding werden er een aantal standaardvragen gesteld:

Rook je?
Nee
Ben je verslaafd aan alcohol of drugs?
Nee
Heb je angsten?
Uuh..

IMG_2306Wanneer ze diezelfde vraag een jaar geleden zou hebben gesteld, zou ik zonder enige twijfel nee hebben geroepen. Nu een jaar later ben ik daar iets minder zeker over.
Tijdens mijn adhd onderzoek heb ik bij de ppmi-2 lijst (een hel van een vragenlijst) hoog gescoord op angsten. Ik was diep beledigd, hoe kwamen ze daar nu weer bij?! Dat zou ik dan toch zeker zelf wel weten?!

Nu ik mijn koppigheid iets aan de kant heb gezet, weet ik dat er wel een kern van waarheid in zit, ik vind het zeker niet zorgwekkend, ik geniet van het leven, ik heb er ook echt geen hulp voor nodig, maar ik heb ze wel.
Ik denk dat adhd en faalangst sowieso heel vaak hand in hand samen gaan. Kan ook bijna niet anders: Zit eens stil, wordt volwassen, luister nu toch eens, je zou medicatie moeten gebruiken, doe nu maar gewoon etc. Het zal vast niet alleen tegen mij gezegd worden. Dat ik mijn tong uitsteek wil niet zeggen dat ik de opmerkingen niet hoor of dat het me niks doet. Ik heb adhd, geen narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Daarnaast weet ik met momenten wanneer ik ’s nachts in bed lig zeker dat de oorlog morgen uit zal breken, dat de geesten me om de oren vliegen als ik mijn ogen dichtdoe en dat de dood nabij is omdat ja, waarom eigenlijk? Natuurlijk weet ik dat het niet klopt en dat het irreëel is maar toch kleven ze met momenten hardnekkig aan de binnenkant van mijn schedel vast.
Vriendje heeft wel eens in mijn linkeroor geblazen zodat ze er via het rechteroor uit konden vliegen, maar ik denk dat zelfs de hoge drukreiniger het er niet uitgespoten krijgt.

Iedereen heeft angsten, angsten hebben is normaal. Vanaf waar is het een probleem, een last. Iets wordt een probleem op het moment dat het je dagelijks leven belemmerd en je niet meer de aanwezige kansen kunt benutten toch? Dus in dat geval..

Heb je last van angsten?
Uuh.. Neu.. Ik denk het niet.. Niet echt.. Nee.

2 gedachtes over “adhd en angst

Geef een reactie

